Pengalaman awal pelihara arnab@kelinci@rabbit@bunny

First Posting aku yang sebenarnya malas nak berblog.
Assalamualaikum w.b.t.
Aku mulakan dengan pengalaman pelihara haiwan comel ni.
Pengalaman awal aku pelihara arnab sangat mencabar dan amat sukar, tidak seperti pelihara kucing. Beli baru seminggu lebih, arnab kena penyakit cirit birit dan temui ajal. Macam-macam penyakit yang aku tak tahu punca memandangkan aku baru nak belajar pelihara arnab. Yang mati mengejut pun ada. Sehinggakan ada yang cakap aku tak serasi bela haiwan kecil ni. Aku langsung tak percaya pandangan kawan2. Macam-macam perkara aku kena tahu tentang perangai dan masalah arnab. Aku nak ucapkan terima kasih byk2 kepada bloger2 yang banyak beri info pada aku. Kini dah 2 tahun lebih aku pelihara arnab. Dari hanya sekadar hobi masa lapang di waktu petang kini aku nak beralih kepada ternakan kecil-kecilan. Apa boleh buat.. hajat dihati nak ternak lembu dan kerbau.. Ternak arnab pun OK jugak. Nasib baik isteri dan anak-anak aku sukakan arnab ni. (Sebenarnya isteri aku tu terpaksa ikut je apa yang aku buat). Ok jumpa lagi.

0 comments: